Case: Erfaringer med lamper til hver elev

Eleverne får bedre arbejdsvilkår, når de har deres egen lampe. De bliver mere motiverede og koncentrerede om deres arbejde. Men det er svært at få den tekniske logistik med ledninger og stikkontakter til at gå op.

Foto: Plan-C

Eleverne får bedre arbejdsvilkår, når de har deres egen lampe. De bliver mere motiverede og koncentrerede om deres arbejde. Men det er svært at få den tekniske logistik med ledninger og stikkontakter til at gå op.

Det er Grøndalsvængets Skoles erfaringer. Skolen, der ligger i den nordvestlige del af København, prøvede individuelle bordlamper af i forbindelse med et forskningsprojekt om LED lys i et klasselokale.

Brug for dæmpet baggrundslys

Når klassen bruger smart board er der brug for at dæmpe lyset og trække gardinerne for. Ellers bliver billedet på smart boardet utydeligt.

- I den forbindelse var det rigtig godt med de individuelle lamper, siger administrerende leder på skolen, Erik Nielsen.

Ikke til at flytte rundt med ledninger

Men i et moderne klasseværelse flytter man ofte rundt på bordene, og det er ikke så let at flytte stikkontakterne med. Desuden er der et enormt slid på lamperne.

- Hvis det skal fungere, skal man have urimeligt mange stikkontakter i gulvet og borde med fastmonterede lamper. Individuel belysning fungerer på biblioteker, men det vil være en stor udfordring at få det til at fungere i et klasseværelse, erkender Erik Nielsen.


Senest revideret den 21. april 2020