Lærere og elever på Virklund Skole kan meget bedre koncentrere sig om arbejdet, efter at alle klasseværelser har fået ventilation og solafskærmning i løbet af skoleåret 2014-15.
- Nu er det ikke nær så varmt, som det var tidligere. Man får mere energi. Der var ikke meget ved at undervise i et lokale med 30 graders varme. Man blev træt og fik svedskjolder under armene. Nogle fik hovedpine, fortæller Bjørn Fournais, der er arbejdsmiljørepræsentant på skolen, der har cirka 500 elever.
Den daværende skoleleder bakker op om den betragtning.
- Det har hjulpet helt fantastisk på indeklimaet, men det var også nødvendigt. Vi havde simpelthen iltsvind. Der var alt for meget CO2 og alt for lidt ilt, siger Kaj Grove.
Læs også:
Målte selv på indeklimaet
De fysiske APV'er rapporterede igen og igen om problemer med varme og indelukket luft. Der kom også klager fra forældre til børn, der døjede med hovedpine.
Arbejdsmiljøorganisationen fik selv lavet målinger af indeklimaet, som de sendte til Silkeborg Kommune med en bøn om at få gjort noget ved det. Men der skete ikke noget, før Arbejdstilsynet kom forbi.
- De kom to gange, hvor vi måtte smide alt, hvad vi havde i hænderne og fik mulighed for at fortælle om vores problemer. Resultatet var et påbud om, at det var for varmt og indelukket i fire klasseværelser. Der var endda problemer med akustikken i to af dem. Heldigvis valgte kommunen at lave en totalløsning for hele skolen. Det er vi rigtig glade for, siger Kaj Grove.
Automatisk solafskærmning med flere fordele
Alle undervisningslokaler fik nye decentrale ventilationsanlæg, nye nedhængte lydlofter, nye LED lyskilder og solafskærmning.
Solafskærmningen blev tilpasset behovet. Nogle steder er der vandrette lamelskærme over vinduerne, mens der mod syd blev sat automatisk styrede udendørs persienner op. Det har flere fordele.
- Vi bruger tit projektor, og så er det svært at se noget, hvis solen står lige på. Nu glider afskærmningen automatisk ned, så snart, der er direkte sol på vinduerne. Det er rigtig dejligt både i forhold til varmen og lysindfaldet, siger Bjørn Fournais.
Bedre indlæring på grund af bedre indeklima
Både Bjørn Fournais og Kaj Grove tror på, at det gode indeklima får betydning for indlæringen på skolen.
- Jeg kan mærke, at eleverne er mere opmærksomme, siger Bjørn Fournais, og Kaj Grove supplerer:
- Jeg kan ikke love, at det kan ses på afgangsprøverne om to år, men jeg er sikker på, at det på den lange bane er godt for børnenes energi og læringslyst, og dermed det faglige udbytte.
Og så et enkelt minus
Renoveringen, der tager højde for flere forskellige indeklimaparametre på en gang, blev et startskud for Silkeborg Kommune, der nu er i gang med en systematisk indeklima-renovering af alle de skoler, der trænger.
Løbende opsamles erfaringer, så løsningerne bliver bedre og bedre, og der var også løsninger på Virklund Skole, som ikke virkede helt efter hensigten fra starten.
De fleste ventilationsanlæg blev placeret bag de nye nedsænkede lofter, men i nogle lokaler med skråvægge, var det ikke muligt. Her blev ventilationen placeret ved gulvet, og det gav nye problemer. Blandt andet i et lokale, som Bjørn Fournais underviste i.
- Vi fik frisk luft, men også problemer med træk. Eleverne måtte sidde med jakke på i timerne, og de fik kolde hænder, fortæller han.
Silkeborg Kommune Ejendomme har lavet en mekanisk løsning på problemet med en afbøjet luftstrøm. Det fungerer nu, men har også givet anledning til, at man fremover foretrækker andre løsninger.
- Virklund Skole var en af de første, vi renoverede. Det skulle gå stærkt på grund af Arbejdstilsynets påbud. Vi gjorde os nogle erfaringer og blev opmærksomme på ting, vi gør anderledes i dag. Men alt i alt, så har Virklund Skole fået en rigtig god løsning, siger ingeniør i Silkeborg Kommune Ejendomme, Thomas Kjems Lyngvad.
I hvert fald får skolens ledelse ikke længere klager over indeklimaet.