APV fik øje på rodet

Efter fælles oprydning på Ikast Bibliotek, er arbejdspladsen blevet mere overskuelig, og rengøringsstandarden væsentlig bedre.

Denne artikel er skrevet i 2013, og meget kan være ændret siden, men det er et meget godt eksempel på, hvordan APV'en kan blive første skridt til et bedre indeklima.

Af freelancejournalist Lone Bolther Rubin

Én enkelt bemærkning i en trivselsundersøgelse fik en hel arbejdsplads til at rydde op, så de fik et bedre æstetisk miljø – med plads til en bedre rengøring. Det var i 2010, da bibliotekerne i Ikast-Brande Kommune sidst lavede arbejdspladsvurdering (APV).

- Alle var med på, at det kunne være et problem. Især var der konsensus om, at det var irriterende at se på, siger Martin Lundsgaard-Leth, der er leder af biblioteket og derfor også leder af arbejdet med APV.

Grundlaget for APV’en er en trivselsundersøgelse, som alle medarbejdere i kommunen deltager i. Her er blandt andet helt konkrete spørgsmål til indeklimaet.

Når alle har svaret, gennemgår arbejdsmiljøudvalget på Ikast-Brande Bibliotek de kommentarer, der er.

Resultatet bliver fremlagt på et personalemøde, hvor alle kan kommentere på det. Til sidst udarbejder arbejdsmiljøudvalget en handleplan, som personalet godkender.

Alt overflødigt blev smidt ud

Selvom det kun var én, der påpegede problemet med rodet, var alle enige om at gøre noget ved det. Der kom eksterne konsulenter ud og gav medarbejderne nogle værktøjer til at få smidt alt det overflødige ud.

Det var alt fra skrivebordsbunker til reoler med årbøger, der aldrig længere blev brugt. Det frigav plads – ikke bare til øjet, men også til mopper og støvklude.

- Det er klart, at det forbedrer rengøringsstandarden, når rengøringspersonalet pludselig kan komme til, erkender Martin Lundsgaard-Leth.

Han er selv et rodehoved, men anerkender medarbejdernes ønske om mere orden. Derfor indkalder han nu to formiddage om året til fælles oprydning. Det er både godt for indeklimaet og for det psykiske arbejdsmiljø.

- Det er energiudløsende at være fælles om et praktisk stykke arbejde med et synligt resultat. Vi fejrer det med rundstykker, fortæller Martin Lundsgaard-Leth.

Lytter til frivillige og brugere

Det er egentlig kun personalet, der bliver spurgt om indeklimaets beskaffenhed i forbindelse med APV’en. Men medarbejderne bringer også brugernes oplevelser videre.

For eksempel havde nogle frivillige hjælpere påpeget lugtgener fra toilettet på Nørre Snede Bibliotek. Det blev nævnt af bibliotekaren i trivselsundersøgelsen, og problemet fandt vej til APV’en og blev løst med ventilation.

- Vi kan let vænne os til vores omgivelser, så det er meget godt at få andres øjne på. Ikke mindst i forhold til hvor indbydende lokalerne er, siger Martin Lundsgaard-Leth.


Senest revideret den 7. juli 2021