Del: - -

Få styr på indeklimaet, inden I flytter

At flytte i nye lokaler kan give frisk luft til indeklimaet, men det kan også blive startskuddet på nye problemer. Læs hvorfor og hvad I kan gøre for at undgå det.

Få styr på indeklimaet inden I flytter

Af journalist Lone Bolther Rubin

Alle drømmer om det perfekte arbejdsmiljø, når arbejdspladsen skal flytte i nye omgivelser. Men det kræver en systematisk tilgang til flytteprocessen, hvis man skal være sikker på, at drømmen går i opfyldelse. 

Det fortæller Jan Glenvig, der er chefkonsulent hos Arbejdsmiljøcentret. Han har hjulpet mange offentlige virksomheder med at identificere de gener, der er opstået efter en flytteproces.

- En klassiker er, at man har sat en skillevæg op, og så er udsugningen til ventilationsanlægget i det ene rum og indblæsningen i det andet. Så er det jo klart, at luften bliver tung, siger Jan Glenvig.

Ser kun på det, man flytter fra

Andre problemer, der typisk opstår efter en flytning er træk, overophedning, gener fra støj og lys eller afgasning.

- Medarbejderne og arbejdsmiljøorganisationen har ofte fokus på de indeklimaproblemer, de har oplevet inden flytningen, og som de gerne vil slippe af med i forbindelse med flytningen. Har de haft problemer med støj, så sørger de for en god akustik i de nye lokaler. Til gengæld glemmer de at tænke på ventilationen, fordi de ikke før har haft problemer med det, siger Jan Glenvig.

Læs også: 10 gode råd når I skal flytte

Kom hele vejen rundt

Han og hans kolleger har mange eksempler på, hvordan det kan gå galt. Men de har også hjulpet arbejdspladser med at undgå gener ved at analysere de nye lokaler i forhold til arbejdsopgaverne - inden flytningen.

- Man skal gå systematisk til værks, så man kommer hele vejen rundt. Vi tager altid udgangspunkt i arbejdsfunktionen. Hvad skal der være plads til, og hvor mange skal der være i rummene. Vi ser også på den gamle APV og sammenholder med de nye lokaler, siger Jan Glenvig.

Involverer parterne, så de bliver klogere

For at involvere parterne kan Jan Glenvig finde på at bede arbejdsmiljørepræsentanten analysere forholdene i det nye lokale.

De kan f.eks. selv beregne opvarmningen i et lokale med et givent antal medarbejdere, pc'er, lamper og sydvendte vinduer. Eller beregne hvor mange kubikmeter fri rumluft, der er i lokalet og sammenholde det med reglerne på området.

- Ved at lære folk nogle helt simple ting, bliver de mere opmærksomme på, om lokalerne er egnede til formålet. Og de kan bedre tage en dialog med driftspersonalet. De får mere pondus, hvis de forstår, hvad der kan være galt, siger han.

Læs også vores tema om involvering af brugerne.

På forkant med lovpligtig APV ved flytning

I nogle tilfælde kan en opmærksomhed på et tidligt tidspunkt resultere i, at man finder de planlagte lokaler uegnede.

- Og så skal man måske finde en helt anden løsning. Det er i hvert fald lettere at gøre det, inden man flytter end efter, siger Jan Glenvig.

Det er i øvrigt lovpligtigt at gennemføre en arbejdspladsvurdering (APV), når man flytter i nye lokaler. Med et godt forarbejde kan det blive en drøm. Uden forarbejde kan det blive et mareridt.

Læs mere om APV og indeklima 

Mere inspiration til flytteprocesser

BFA Kontor har udarbejdet en branchevejledning, hvor I kan finde inspiration til, hvordan I kommer hele vejen om arbejdsmiljøet ved flytteprocesser: Indtænk arbejdsmiljøet - ved ombygning, leje og indretning af kontor på BFA Kontor


Senest revideret den 15. februar 2024