Åbne kontormiljøer

Tre målrettede guider giver bud på, hvordan man kan tackle problemer i eksisterende åbne kontormiljøer.

Læs mere
Del: - -

Case - Så blev der madro i kantinen

Flere medarbejdere i Fødevarestyrelsen begyndte at spise andre steder end i kantinen på grund af larm. Først prøvede man at løse problemet ved at regulere på adfærden, men det havde ikke den ønskede effekt. Nye lydabsorberende lofter fik derimod folk tilbage til frokostbordet.

Af freelancejournalist Lone Bolther Rubin

Hver dag kl. 11.30 breder duften af frisklavet mad sig i Fødevarestyrelsens kantine. De næste 1-2 timer er der ofte mere end 150 medarbejdere, som fylder tallerknerne op, spiser og snakker.

Det gør de til lyden af klirrende kopper og summende samtaler. Der er ikke stille, men der er ro nok til, at medarbejderne kan nyde maden og kollegernes selskab i deres frokostpause. Sådan har det ikke altid været.

Fødevarestyrelsens hovedkontor flyttede med 500 medarbejdere ind i Glostrup i 2012. Det var en tidligere amtsgård med kantinen placeret i nederste etage. I midten er der et stort atrium, der er åbent helt op til 3. sal.

Folk begyndte at blive væk fra kantinen for at slippe for larmen

Inde under 1. salen var der oprindeligt ’lydlofter’ – dvs. perforerede gipslofter, men de havde ringe effekt. Den ellers gode og sunde mad mistede sin tiltrækningskraft i et inferno af støj, som i øvrigt gav genlyd på de hårde flader hele vejen op til de andre etager via atriumgården.

”Folk begyndte at overveje, om det var værd at gå til frokost i kantinelokalet, eller om man skulle fortrække til andre steder. Man blev nærmest døv af at opholde sig der, og man skulle råbe for at føre en samtale. Mange begyndte at spise oppe på etagerne,” fortæller Kim Hastrup, der er kontorchef i Fødevarestyrelsens afdeling for forretningsservice.

Lydbafler havde større effekt end adfærdsændringer

Han sidder i husudvalget, hvor ledere og arbejdsmiljørepræsentanter fra de tre faglige områder i Fødevarestyrelsen i Glostrup mødes og drøfter alt fra sociale forhold til rengøring. Her blev det besluttet at gøre noget ved larmen, for man ville gerne have, at medarbejderne gik fra deres arbejdsstation og holdt pause med kolleger fra de andre enheder.

”Først prøvede vi at lave noget adfærdsregulerende, men efter en relativt kort periode kunne vi godt se, at det ikke havde den ønskede effekt. Derfor fik vi fat i et rådgivningsfirma, der havde forstand på akustik,” fortæller Kim Hastrup.

Løsningen blev nye lofter af bløde lydbafler både i stueetagen, men også i den åbne del af 1. salen, som var særligt generet af støj fra kantinen.

Det var ikke uden komplikationer. I loftet sad der sprinklere til brandslukning, og de kunne ikke fungere sammen med de nye lofter, så de skulle også skiftes.

”Det var en streg i regningen, som gjorde projekteten hel del dyrere, end vi havde regnet med,” siger Kim Hastrup.

Nu kan man tale sammen uden at råbe

Forretningsservice kunne dog betale det indenfor det eksisterende budget, så der skulle ikke længere beslutningsgange til at sætte det i værk. I begyndelsen af 2016 kunne medarbejderne derfor sætte sig til frokostbordet i et helt nyt lydbillede.

”Det havde en stor effekt. Folk kunne mærke det meget tydeligt. Det er ikke lyddødt, men det er til at føre en samtale uden at råbe. Det er hyggeligt, og du kan faktisk nyde din pause og slappe af,” siger Kim Hastrup.

Call center fik samme løsning

Den gode løsning bredte sig hurtigt til husets call center. Her sidder 11 medarbejdere og svarer på henvendelser om alt fra salmonellaudbrud til grisehoveder.

”De blev stressede af at sidde i rummet med samtaler hele vejen rundt. Så blot et par måneder senere fik vi også sat lydbafler op der. Det har også her haft en meget positiv effekt på støj- og lydniveauet,” fortæller Kim Hastrup.


Senest revideret den 18. august 2020