På vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved fortsat brug af websiden godkender du cookiepolitikken.

OK, det er forstået.Læs mere om vores brug af cookies.
  • Min side
  • Nyhedsbreve
  • Kontakt
BFA Logo Negativ
INDEKLIMAPORTALEN.DK- Alt om indeklima
  • Månedens tema 
    • Temaer i 2019 
      • Januar - Indeklima er pengene værd
      • |April - Solafskærmning
      • |September - Indeklima i daginstitutionen
    • |Temaer i 2018 
      • Januar - Tør luft
      • |Februar - Fra byggeri til drift
      • |Marts - Luftkvalitet på sygehuse
      • |April - Rengøring
      • |Maj - Helhed i skolerenovering
      • |Juni - Gode råd i varmen
      • |August - Tænk på indeklimaet, når I køber ind
      • |September - BIG DATA
      • |Oktober - Støj
      • |December - Levende lys
    • |Temaer i 2017 
      • Januar - Kulde på arbejdspladen
      • |Februar - Hvad er godt arbejdslys?
      • |Marts - Fungerer ventilationen?
      • |April - Ungå ultrafine partikler
      • |Maj - Varme og solindfald
      • |August - Ny teknologi kan mindske lugtgener
      • |September - Skru ned for støjen
      • |Oktober – Skift lamperne før PCB-læk
      • |November - Få frisk luft på skolen
      • |December - Få styr på indeklimaet, inden I flytter
    • |Temaer i 2016 
      • Januar – luft ud og få varmen
      • |Februar – styr på afgasning
      • |Marts - Dæmp støjen på hospitalet
      • |April - Få styr på solafskærmningen
      • |Maj - Det bedste indeklima er udenfor
      • |Juni - Undgå farlige partikler
      • |August - Få ny luft i gamle bygninger
      • |September - Farlige stoffer
      • |Oktober - Test indeklimaet, før I flytter ind
      • |December - Levende lys påvirker indeklimaet
    • |Temaer i 2015 
      • Januar - Fodkulde
      • |Februar - skjult skimmel
      • |Marts - Hold støjen ud(e)
      • |Maj - produktivitet
      • |Juni - varme og lukkede vinduer
      • |Oktober - Rummets atmosfære og æstetik tæller
      • |November - Støj i rum med børn
    • |Temaer i 2014 
      • Januar - nyt om PCB
      • |Februar - støj i storrum
      • |Marts - ESCO og indeklima
      • |April - Nudging og adfærd
      • |Maj - Oversvømmelser
      • |Juni - Få styr på varmen
      • |September - Indeklima
      • |Oktober - Få mere dagslys
      • |November - Statisk elektricitet
      • |December - Undgå levende lys
    • |Temaer i 2013 
      • Januar - Få varmen i kulden
      • |Februar - Indirekte og fleksibelt lys
      • |Marts - Rygepolitik
      • |April - Indeklima og sygdomme
      • |Maj - Indeklima og byggematerialer
      • |Juni - Varme
      • |August - Planter
      • |September - APV og indeklima
      • |Oktober - Arkitektur og indeklima
      • |November - Øjenirritation og indeklima
    • |Temaer i 2012 
      • Januar - Bæredygtigt byggeri
      • |Februar: Arbejde i røgfyldte hjem
      • |Marts: Indflydelse på indeklimaet
      • |April: Solafskærmning
      • |Maj: Støj
      • |August: Indeklima og produktivitet
      • |September: Afgasning
      • |Oktober: Vedligeholdese
      • |November: Energirenovering
  • |Alt om indeklima 
    • Hvad er indeklima 
      • Typiske årsager
      • |Gener fra indeklimaet 
        • Sygdomsrisiko 
          • Usynlig sygdomsrisiko
          • |Sygdomme
          • |Gode råd
        • |Øjenirritation 
          • Hvad er årsagen?
          • |Gode råd
          • |Case: UM befugter indeklimaet
          • |Læs mere
        • |Allergi 
          • Gode råd 
            • Hvad er allergi
            • |Allergi på arbejdet
          • |Dufte
          • |Luftkvalitet
          • |Luftfugtighed
          • |Erfaringer 
            • Parfumefri børnehave
          • |Læs mere
        • |Eksempler
    • |Produktivitet 
      • Gode råd til øget produktivitet
      • |Godt indeklima betaler sig
      • |Bedre indeklima - bedre skole
      • |Fakta om indeklima og produktivitet
      • |Er CO2 en synder
      • |Børn har mindre sygefravær
      • |Samlet effekt ukendt
      • |Case: Tilfredse medarbejdere i banken giver bedre bundlinje
      • |Case: Lys og luft på skolen
    • |Indeklima generelt 
      • Nudging og adfærd 
        • Nye vaner med små skridt ad gangen
        • |Kom i gang med nudging
        • |Psykologien bag
        • |Case: Vi lufter mere ud nu
        • |Grøn smiley motiverer
      • |Indeklima og brugerinvolvering 
        • Brugerinvolvering når I bygger eller flytter
        • |Gode råd og værktøjer til involvering
        • |Case: Dialog om det nye storrumskontor
        • |Case: Personalet har fået indflydelse på nyt sygehus
      • |Klimakrisen presser indeklimaet
      • |Det bedste indeklima er udenfor 
        • Adgang til natur giver trivsel
        • |IBC har trukket naturen ind
        • |Fra kedelig gårdhave til attraktivt mødested
        • |Gode råd: Kom mere ud
      • |Investering i indeklimaet
      • |Vedligehold 
        • Case: Centralt styr på vedligeholdelse
        • |Sæt vedligeholdet i system
        • |Sådan vedligeholder du indeklimaet
      • |Få styr på indeklimaet, inden I flytter 
        • 10 gode råd når I skal flytte
      • |Indkøb der tager hensyn til indeklimaet 
        • Fokus på indeklima i ny SKI-aftale
        • |Mindre hovedpine efter nye indeklimavaner
      • |Vi vil selv skrue på indeklimaet
      • |Big data 
        • Bedre indeklima og lavere el-forbrug
        • |Case: Regneark gjorde det hurtigere
    • |Temperatur og træk 
      • Varme 
        • Kort og godt om varme
        • |Regler
        • |Varme indefra
        • |Solvarme 
          • Bagom glasfacader
        • |Måling
        • |Hedebølge
        • |Når vinduer ikke kan åbnes
        • |Erfaringer 
          • Holder vagt ved udluftning
          • |Case: Facaderenoveringer
      • |Solafskærmning 
        • Solen er kilde til bedre indeklima og økonomi
        • |Vælg den bedste solafskærmning
        • |Erfaringer 
          • Case - Fra drift til anlæg
          • |Case - Afskærmning og ventilation
          • |Case - Nye vinduer på skole
          • |Case - Adfærd i Randers
          • |Case - Automatik
      • |Kulde 
        • Find årsagen
        • |Løsninger
        • |Gode råd her og nu
        • |Husk udluftningen
        • |Kulden sætter tempoet ned
        • |Fodkulde 
          • Gode råd mod fodkulde
        • |Case: Sorø skifter indgangsparti
        • |Case: Fik varmen på kontoret
        • |Case: Forsatsruder hindrer ikke udluftning
      • |Træk
      • |Måling
      • |Love og regler
      • |Læs mere
    • |Luftkvalitet 
      • Ventilation 
        • Vedligeholdelse
        • |Ventilationstyper 
          • Naturlig ventilation 
            • Eksperten
            • |Tjekliste
          • |Mekanisk ventilation 
            • Ansvaret
            • |Eksperten
        • |Ventilation på sygehuse 
          • Ventilerede madrasser
          • |Tænk i ombygning, før I bygger
        • |Ny ventilation i gamle bygninger
        • |Hvad, hvordan og hvorfor
        • |Skolernes indeklima er for dårligt 
          • Dårligt indeklima hæmmer børns udvikling
        • |Sanserne er ikke gode til at styre luftkvaliteten
        • |Cases og inspiration 
          • Ventilation uden træk
          • |Svanepunktet
          • |Gamle bygninger
          • |Renset udsugning fik luften til at strømme igen
        • |Links
      • |Afgasning 
        • Gode råd om at undgå gener ved afgasning
        • |Værd at vide om afgasning
        • |Case: Afgasning fra gulv på skole
      • |Lugt 
        • Roberta lugt og skrald
        • |Intelligente bleer
        • |Luftrensere - bakterier, røg og urinlugt
      • |Fugt & Skimmel 
        • Hvad er skimmelsvampe?
        • |Hvor farligt?
        • |Tegn på skimmel 
          • Detaljeret tjekliste
        • |Stop fugt og skimmel
        • |Forebyg med god vedligeholdelse
        • |Efter oversvømmelser 
          • Undgå fugt pga klimaændringer
        • |Fare ved efterisolering
        • |Informer åbent
        • |AMO's ansvar og opgave
        • |Vejledninger mv
        • |Cases 
          • Kolding vedligeholder systematisk
          • |Case: Har lært af 402 vandskader
          • |Fandt skimmel i væggen
      • |Tør luft 
        • Konsekvenser
        • |Hvad gør vi?
        • |Case: Børnehavens personale er sjældent syge
      • |Farlige stoffer 
        • PCB i indeluften 
          • Helbred og grænseværdier
          • |Det kan I selv gøre
          • |Find og fjern PCB
          • |Case: Åbenhed letter
          • |Da Hvalsø Skole fandt PCB
        • |Radon 
          • Måling af radon
          • |Sundhedsrisiko ved radon
        • |Ftalater i indeklimaet
        • |Asbest 
          • Case: Hurtig reaktion
          • |Fjernes eller indkapsles?
        • |Formaldehyd
      • |Mennesker 
        • Luftkvalitet i klasseværelset
      • |Planter renser luften 
        • Vil ikke af med planterne igen
        • |Gode planteråd
      • |Luftrensere 
        • Luftrensere ikke uden problemer
        • |Bedre luftrensere kan blive en gevinst for miljø og økonomi
        • |Fakta om luftrensere og ozon
      • |Måling 
        • Indendørs CO2
        • |Elever målte CO2
        • |Hvornår skal der luftes ud?
      • |Farlige partikler 
        • Gode råd til at undgå bilos i indeklimaet
        • |Tobaksrøg 
          • Sætter luftrenser op i rygerhjem
          • |Røgen er på vej helt ud
          • |Hvorfor undgå passiv rygning?
          • |Arbejde i røgfyldte hjem 
            • Motiverer til rygestop
            • |Åbenhed er første skridt
            • |Rygevaner er tabu
            • |Syg af passiv rygning
        • |Levende lys 
          • Levende lys danner ultrafine partikler
          • |10 tips til bedre juleklima
        • |Rengøring & støv
        • |Nanopartikler
        • |Case: Ændret adfærd er med til at mindske forurening
      • |Gode vintervaner 
        • Gode råd til adfærd
        • |Case: 9.x ændrer vaner
      • |Krav & regler
    • |Lys 
      • Dagslys 
        • Gode råd til mere dagslys
        • |Dagslys gør dig produktiv
        • |Dagslys styrer humøret
        • |Case: Lyset holder dig vågen
        • |Godt dagslys inde giver flere bæredygtige point
        • |Mere lys i nyt byggeri
        • |Case: Lyset trækker
        • |Slip mere lys ind - men pas på
      • |Kunstigt lys 
        • Valg af belysning
        • |LED - fordele og ulemper
        • |Indirekte og fleksibelt lys 
          • Råd og regler om lysdesign
          • |Fleksibelt lys øger fokus
          • |Case: Elever fik egne lamper
        • |Dynamisk kunstlys
        • |Vedligehold lys og styring
      • |Lys og helbred
      • |Gode råd
      • |Måling
      • |Bortskaffelse
      • |Krav og regler
      • |Læs mere
    • |Støj & akustik 
      • Reducer teknisk støj
      • |Akustik og absorbenter
      • |Støj i storrumskontor 
        • Gode råd til at dæmpe menneskelig støj
        • |Indretning kan skabe et bedre lydbillede
        • |Idékatalog om akustik
        • |Case: Det stille storrumskontor
        • |Case: Udvikler egne løsninger
        • |Case: Leveregler og reoler dæmper lyden
        • |Case: Så blev der madro i kantinen
        • |Case: Støj gav misforståelser
      • |Støj i rum med børn 
        • Dæmp støjen
        • |Akustikregulering
        • |God akustik i skolen
        • |Gode råd til daginstitutioner 
          • Pædagogik dæmper uro
        • |Støjvogtere
        • |Cases 
          • Ro til leg og fordybelse
          • |Bedre skole med god akustik
          • |Kommune skærper krav
          • |Deler leg og støj op
          • |Støjprojekt gavner stadig
          • |En dæmper på stemmerne
          • |På jagt efter kilder til støj
          • |Høje møbler - lav støj
          • |Case: Mindre larm på legepladsen
      • |Støj på hospitaler 
        • Gode råd til mere ro
        • |Gode råd ved om- og nybygning
        • |Case: Mere ro på intensiv i Randers
        • |Case: Støjniveauet sænkes på opvågningen
        • |Viden om støj på hospitaler
      • |Støj udefra
      • |Måling
      • |Krav & regler
      • |Høreskader - Tinnitus 
        • Hjælpen
        • |Hvordan hjælper man sin kollega med Tinnitus?
        • |Mellemørebetændelse hos børn
    • |Statisk elektricitet 
      • Forebyg statisk elektricitet
      • |Risikoen er minimal
      • |Måling
      • |Typiske spørgsmål
      • |10 gode råd 
        • Læsernes gode råd
      • |Regler mv.
      • |Case: Løsninger afhænger af mange faktorer
    • |Rengøring 
      • Gode råd
      • |APV
      • |Fælles ansvar
      • |Vedligeholdelse
      • |Arbejdstilsynets regler
      • |Mere om rengøring
      • |Case: Ryd op og luft ud
      • |Case: Indesko giver bedre indeklima
  • |Din arbejdsplads 
    • Kontorer 
      • Erfaringer
      • |Kort og godt
      • |Indretning og inventar
      • |Storrumskontor 
        • Støj i storrum 
          • Mange klager over støj
          • |Hvad er hvid støj
          • |Case: Storrum uden støjklager
          • |Gode råd
        • |Fælles indeklima
        • |Ny guide til storrum 
          • Lyn guide
      • |Kontormaskiner 
        • Guide 
          • Vejledning
          • |Målinger
        • |Læs mere
      • |Love & regler
      • |Læs mere
    • |Uddannelsesinstitutioner 
      • Erfaringer om skolebyggeri
      • |Kort og godt
      • |Indretning og inventar
      • |Godt skolebyggeri
      • |Love & regler
      • |Læs mere
    • |Sygehuse 
      • Særlige risici
      • |Kemiske stoffer
      • |Love & regler
      • |Erfaringer
      • |Læs mere
    • |Daginstitutioner 
      • Erfaringer - cases
      • |Kort og godt
      • |Indretning og inventar
      • |Love & regler
      • |Læs mere
    • |Plejehjem og døgninstitutioner 
      • Erfaringer
      • |Kort og godt
      • |Love & regler
      • |Læs mere
    • |Roller & ansvar 
      • Arbejdsmiljøorganisationen 
        • Vedligehold indeklimaet
      • |Bedre indeklima med APV 
        • Case: APV fik øje på rodet
        • |Case: Lytter til eleverne
        • |Spørg også de andre
      • |Arbejdsmiljørådgivning
    • |FAQ: Spørgsmål/svar
  • |Byg med omtanke 
    • Godt indeklima skaber værdi
    • |Byggeri, støj og skoler 
      • Et larmende problem
      • |Smukt skolebyggeri
      • |Tag brugerne med på råd
    • |Byggeriets aktører og proces
    • |Arkitektur 
      • Case: Solhuset
      • |Spørgsmål til byggeudvalget
      • |Rummets atmosfære og æstetik 
        • Gode råd
        • |Rum kan stresse
        • |Skylab gør glad
    • |Bæredygtigt byggeri 
      • Kemi i grønne bygninger
      • |Cirkulære bygninger er ikke nødvendigvis sunde
      • |DGNB giver trivsel og produktivitet 
        • Case: Godt med en tjekliste
        • |Fakta om DGNB
      • |Grønne kontorer 
        • EnergiMidt
        • |Medarbejderne tages med på råd om indeklima
        • |Fakta om lavenergi i EnergiMidt
      • |Passivhuse 
        • Børnehuset Dragen
        • |Case: Godt indeklima på EUC Nord
      • |Case: Bygget til sundt indeklima
    • |Energirenovering 
      • ESCO
      • |Case: Nyt varmesystem giver ren luft
      • |Krav om indeklimakvalitet
      • |Mere lys og luft på biblioteket
      • |Konkrete spørgsmål til energirenoveringen
      • |Case: Frederikshavnske skoler
    • |Stil krav til materialer 
      • Konkret valg af materialer
      • |Undgå afgasning 
        • Forskellige mærkninger
        • |Dansk Indeklima Mærkning 
          • Baggrund og interesse
          • |Erfaringer fra DR
        • |Indoor Air Comfort
      • |Materialers substans og holdbarhed
      • |Gulvets betydning 
        • Gulvtyper - fordele og ulemper
        • |Her kan høje hæle gå i fred
        • |Gode råd om gulve
      • |Case: Glas og sten
    • |Fra byggeri til drift 
      • Test indeklima før indflytning
      • |Sådan gør I 
        • Metoder og test
      • |Case: SDU fik optimal bygning
      • |Case: Enkel proces skal sikre drift
    • |Typiske symptomer
    • |Teknisk information
    • |Spørgsmål / svar
    • |Krav, love og regler
    • |Helhed i skolerenovering 
      • Nyt værktøj
      • |Fem metoder
      • |Fokuseret lys sætter en dæmper på eleverne
      • |Case: Nu kan lærerne tage jakken af om vinteren
  • |Om portalen 
    • Nyhedsbreve
    • |Kontakt 
      • Webredaktion
    • Min side
    • Nyhedsbreve
    • Kontakt

Min side

  • Hvad er indeklima
  • Produktivitet
  • Indeklima generelt
  • Temperatur og træk
  • Luftkvalitet
  • Lys
  • Støj & akustik
    • Reducer teknisk støj
    • Akustik og absorbenter
    • Støj i storrumskontor
    • Støj i rum med børn
      • Dæmp støjen
      • Akustikregulering
      • God akustik i skolen
      • Gode råd til daginstitutioner
      • Støjvogtere
      • Cases
        • Ro til leg og fordybelse
        • Bedre skole med god akustik
        • Kommune skærper krav
        • Deler leg og støj op
        • Støjprojekt gavner stadig
        • En dæmper på stemmerne
        • På jagt efter kilder til støj
        • Høje møbler - lav støj
        • Case: Mindre larm på legepladsen
    • Støj på hospitaler
    • Støj udefra
    • Måling
    • Krav & regler
    • Høreskader - Tinnitus
  • Statisk elektricitet
  • Rengøring
  • Forside »
  • Alt om indeklima »
  • Støj & akustik »
  • Støj i rum med børn »
  • Cases »
  • Kommune skærper krav
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Københavns Kommune stiller skærpede krav

I Københavns Kommune skal fremtidens skoler have kortere efterklangstid end loven kræver.

Af Lone Bolther Rubin

Københavns Kommune har siden 2014 haft en intern instruks om, at alle skoleklasser i forbindelse med renovering eller nybyggeri, skal have en efterklangstid på 0,4 sekunder.

Det svarer til de akustiske forhold som fritidsordninger, heldagsskoler, specialklasser og daginstitutioner skal have ifølge bygningsreglementet. Kun almindelige klasselokaler må have en efterklangstid på 0,6 sekunder eller 0,9, hvis de er bygget før 2008.  

Læs også

Akustikregulering - om reglerne på skoler og i daginstitutioner

Case - Bedre skole med god akustik

Arbejdsmiljøkonsulent i Børne- og Ungdomsforvaltningen Ole Egelund har sammen med forskere, skoler og daginstitutioner deltaget i en række projekter om støj. Han forklarer her, hvorfor kommunen stiller særlige krav til akustikken i almindelige klasseværelser:

- Støj er lærernes største problem inden for det fysiske arbejdsmiljø. Det kan vi se både i egne og nationale undersøgelser. Desuden har støj stor betydning for elevernes læring. Vi vil gerne afhjælpe støjproblemerne med gode akustiske forhold.

Mere fleksible anvendelsesmuligheder

Ole Egelund tilføjer, at enslydende krav til alle klasselokaler gør anvendelsesmulighederne mere fleksible.

Med den nye skolereform skal elever og lærere være på skolen i længere tid, og aktiviteterne er blevet mere legende. Dermed kommer læring til at ligne det, der foregår i en fritidsordning.

Desuden skal flere elever inkluderes i klassen. Mange af dem kommer fra specialklasser, hvor bygningsreglementet allerede kræver en efterklangstid på 0,4.

- De vil formentlig stadig være særligt følsomme over for støj, så det er kun rimeligt at tage hensyn til dem, siger Ole Egelund.

Både opbakning og modstand

Akustiker Per Møberg er meget tilfreds med Københavns Kommunes beslutning om at kræve en efterklangstid på 0,4 sekunder i nye og ombyggede lokaler.

Men beslutningen har også mødt skepsis blandt andre akustikere. En af dem er akustiker og fagchef Claus Møller Pedersen fra Sweco's akustiskafdeling, Acoustica.

- En efterklangstid på 0,4 sekunder er ret lyddødt, nærmest som i en dagligstue. Det er fint i mindre lokaler og daginstitutioner, men i større rum kan det blive svært at tale rummet op. Det betyder for en lærer, at han skal hæve stemmen, og det er uhensigtsmæssigt i det lange løb, siger Claus Møller Petersen.

Bliver lyden derimod reflekteret på vægge og lofter, kan det hjælpe stemmen på vej. Det gælder altså om at finde en balance midt imellem - hvor lyden ikke giver rumklang, men på den anden side heller ikke dør for hurtigt.

Sweco har taget udfordringen op

Den udfordring har Sweco taget op i forbindelse med renoveringen af Dyvekeskolen, hvor to ens klasseværelser blev afprøvet med to forskellige akustiske løsninger. Begge steder kom man ned på en efterklangstid på 0,4 sekunder, men der var alligevel forskel på resultatet.

Lærerne oplevede, at de skulle hæve stemmen for at blive hørt i det ene lokale. Men i det andet klasselokale lykkedes at finde en løsning, som både levede op til kommunens krav og lærernes forventninger. Ifølge Sweco fordi løsningen gjorde delvis brug af reflekterende overflader.

- Det viser bare, at det er et kompliceret område, hvor man skal være forsigtig med, hvad man gør. Det er væsentligt at sikre, at eleverne fornemmer sproget korrekt, understreger Claus Møller Pedersen.

- Det er klart, vi bliver udfordret på det her, men indtil nu har vi gode erfaringer med vores beslutning - uanset hvilke materialer der er brugt til at dæmpe lyden med, siger Ole Egelund fra kommunen.

Ikke så dyrt som man skulle tro

Han er ved at regne på, hvor stor prisforskellen er mellem at sikre en lovmæssig efterklangstid på 0,6 og kommunens krav på 0,4.

- Det er ikke så dyrt, som man skulle tro, og hvis det så kan fastholde nogle lærere og sænke sygefraværet, samtidig med at vi får et bedre læringsmiljø, så er det givet godt ud, siger han.

Senest revideret den 20. september 2017  

Indeklima ved nybyggeri og renovering

Spenderubkserne

Støj, lys og luft er ofte en udfordring ved nybyggeri og renoveringer. Læs mere her.

Stop støj i dagtilbud og SFO

Stoejidagtilbudsfo

Støj i dagtilbud og SFO: Kort introfolder til kollegerne.

5 tips om god akustik: To ark om proces og løsninger til uddeling eller til opslagstavlen.

Vi anbefaler

  • Akustikregulering i skoler og daginstitutioner
  • Idékatalog om akustik i storrum
  • Gode råd ved om- og nybygning på hospitaler
  • Krav og regler
  • Gode råd til mere ro på hospitalet
Læs mere
  • Forside »
  • Alt om indeklima »
  • Støj & akustik »
  • Støj i rum med børn »
  • Cases »
  • Kommune skærper krav

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K. CVR: 38501380.
Tlf: 30 73 10 30. Mail: sekretariat@bfa.dk