Del: - -

Kom i gang med nudging

Nudging kan være det lille puf, der kan få mødedeltagere til at lufte ud eller få medarbejdere til at dæmpe støjende adfærd, så de bevarer koncentrationen og en klar hjerne. Men hvordan kommer man i gang?

Med nudging kan man få folk til at gøre det rigtige helt intuitivt

Af freelancejournalist Lone Bolther Rubin

Vi har stillet spørgsmålet til landets førende forsker og ekspert i nudging, Pelle Guldborg Hansen fra Roskilde Universitet, RUC. Han anbefaler, at man går systematisk til værks, hvis man vil være sikker på at få udbytte af nudging på arbejdspladsen.

- Man skal sætte sig ind i, hvad folk gør, og hvorfor de ikke gør det, man gerne vil have. Først herefter kan man udvikle effektive løsninger, siger han. 

Pas på såkaldte eksperter

Masser af kommunikationsbureauer og konsulentfirmaer slår sig på nudge-løsninger og kalder sig eksperter, men ofte peger de på løsninger, der er baseret på fornemmelser frem for viden.

Pelle Guldborg Hansen har forsket i adfærdsøkonomi, kognitiv psykologi og social psykologi siden 2002. Han advarer mod at hoppe på første og bedste nudge-forslag.

- Det kan være spild af penge, eller det kan få den modsatte effekt. Man skal være særligt opmærksom, hvis det kan påvirke folks helbred, siger han og fortsætter:

- Nudgeløsninger er billige og nemme at lave, men det koster at analysere adfærd og finde frem til en diagnose. Bare fordi kemo virker på kræft, vil vi heller ikke modtage den behandling, før vi er ordentligt diagnosticeret, vel?

Nudging fik rygerne til at flytte sig

Som eksempel nævner han et projekt, han stod for i Københavns Lufthavn sidste sommer. Alt for mange røg i forbudt-zonerne lige udenfor døre og vinduer. Det gav dårligt indeklima, fordi der trængte røg ind i bygningen.

Et kommunikationsbureau havde foreslået, at lufthavnens gæster fik en påmindelse allerede i parkeringshuset. Det ville have været en løsning helt uden effekt.

Da Pelle Guldborg Hansen og hans team undersøgte adfærden, opdagede de, at kun tre pct. af rygerne i forbudt-zonen kom fra parkeringsarealerne. Langt de fleste kom inde fra bygningerne og gik tilbage, når de var færdige med at ryge.

De bemærkede også, at rygerne kiggede ned i gulvet, når de gik gennem svingdørene. Derfor blev nudge-løsningen i stedet nogle påmindelser i gulvet i svingdøren kombineret med andre tiltag, som for eksempel at flytte bænke hen til rygeområdet. 

Det har fået antallet af rygere i de forbudte zoner foran dørene til at falde til det halve. 

Mål efter, om tiltagene virker

Mange tror, at de simple nudge-løsninger er så simple, at de mister effekten efter noget tid. Mange ynder endda at påstå det uden at vide det.

- Det er helt normalt at tænke sådan. Derfor vil jeg anbefale, at man måler på adfærden, så man ved, om det virker, siger Pelle Guldborg Hansen.


Senest revideret den 15. februar 2024