Del: - -

Case - Fleksibelt lys på skole giver ro og fokus

Fleksibel belysning i et lokale på Grøndalsvængets Skole i København giver mere fokus i indlæringen.

Foto: Plan-C

Der er ét klasseværelse på Grøndalsvængets Skole i København, som er meget populært. Der er mere ro, og det er lettere at få eleverne til at fokusere på det, de skal. En af årsagerne er, at der er fleksibelt lys, mener administrerende leder på skolen Erik Nielsen.

- Vi kan nærmest ”flytte” lyset derhen, hvor vi har brug for det, og det skærper elevernes opmærksomhed, er Erik Nielsens teori.

Skolen deltog sidste år i et projekt under Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og det strategiske partnerskab Plan-C. Projektet skulle dokumentere, hvor meget man kan spare ved at gå over til behovsstyret LED-lys.

Mere indirekte lys fra hvide vægge

Samtidig valgte man at designe lyset, så lyset i rummet blev mere indirekte. Det skete med spot på væggene, der blev malet hvide.

Optimalt set skulle der også være up-light fra loftslamperne, men skolen ønskede, at lyset var indbygget i loftet. Nedhængte lamper samler støv, og de er mere udsat for hærværk.

Væg- og loftsbelysning kan betjenes hver for sig, og der kan skrues op og ned efter ønske. Desuden justerer lyset automatisk efter, hvor meget dagslys, der kommer ind.

To kontrollokaler fik også hvide vægge, men blev udelukkende lyst op af loftslamper med henholdsvis gamle lysstofrør og nye energirigtige lysstofrør. Ingen af dem kan justeres i lysstyrken. Det gør ikke kun en forskel i el-regningen, men også i oplevelsen af rummet.

Fordel at kunne dæmpe lyset

- Vi bruger meget smart board. Er der for meget lys, kan man ikke se kontrasten på skærmen. Derfor er det et kæmpe plus, at vi kan dæmpe lyset uden at slukke det helt, fortæller Erik Nielsen.

En undersøgelse på en engelsk skole har vist, at indirekte lys giver mere vågne elever, men det har forskerne fra DTU ikke kunnet påvise på Grøndalsvængets Skole. De testede ellers elevernes præstationer i de tre lokaler.

- Der var nogle andre forhold, der gjorde, at det ikke var muligt at konkludere på tallene. Der er et stort potentiale i at få det undersøgt nærmere, siger Anne Iversen, der var forsker på projektet for DTU.

Vil gerne indrette flere lokaler

Lærerne blev også spurgt om deres oplevelse af lokalet, og de svarede entydigt, at lokalet havde et bedre læringsmiljø. Skolen vil da også gerne indrette flere lokaler med et tilsvarende lysmiljø.

- Det vil vi helt sikkert, hvis det er økonomisk muligt, efterhånden som vi skal renoverer lokaler, siger Erik Nielsen.

Han tilføjer, at skolen ikke anede, at der var så store fordele ved at ændre lysforholdene – hverken i forhold til at spare på energien og skabe bedre læringsmiljøer. De kunne i øvrigt reducere elforbruget med 34 pct. i forhold til et andet nyrenoveret lokale uden dagslysstyring.


Senest revideret den 21. april 2020